Jak napisać biznesplan

Jak napisać biznesplan

Pisanie biznes planu nie powinno być skomplikowane. W tym przewodniku krok po kroku pokażę ci, jak szybko i łatwo napisać biznesplan, który pozwoli ci uzyskać pożądane rezultaty. Nie martw się, nie musisz mieć biznesu lub stopień księgowości, aby umieścić razem wielki biznes plan. Ten przewodnik pokaże Ci, jak uzyskać plan zrobić krok po kroku, bez jakiejkolwiek złożoności lub frustracji.

Sześć elementów planu biznesowego

Niezależnie od tego, czy budujesz biznesplan w celu zebrania pieniędzy i rozwoju firmy, czy po prostu musisz dowiedzieć się, czy Twój pomysł się sprawdzi, każdy biznesplan musi obejmować 6 istotnych tematów. Poniżej znajduje się krótki przegląd każdego tematu. W dalszej części tego przewodnika znajduje się dużo więcej szczegółów i instrukcji dotyczących każdego kroku. (Kliknij na tytuły poniżej, aby natychmiast przejść do każdej sekcji)

1. Streszczenie

Podsumowanie jest przeglądem Twojej działalności i Twoich planów. Znajduje się ono na pierwszej pozycji w Twoim planie i w idealnym przypadku ma tylko jedną lub dwie strony. Większość ludzi pisze je jednak jako ostatnie.

2. Okazja

Sekcja „Szanse” odpowiada na te pytania: Co właściwie sprzedajesz i jak rozwiązujesz problem (lub „potrzebę”) dla swojego rynku? Kto jest twoim rynkiem docelowym i konkurencją?

3. Wykonanie

W rozdziale poświęconym realizacji planu biznesowego odpowiesz na pytanie: jak wykorzystasz swoją szansę i przekształcisz ją w biznes? Ta sekcja będzie obejmować Twój plan marketingowy i sprzedażowy, operacje, a także kamienie milowe i wskaźniki sukcesu.

4. Podsumowanie firmy i zarządzania

Inwestorzy, oprócz świetnych pomysłów, szukają też świetnych zespołów. Skorzystaj z rozdziału o firmie i zarządzaniu, aby opisać swój obecny zespół i tego kogo potrzebujesz zatrudnić. Przedstawisz również szybki przegląd swojej struktury prawnej, lokalizacji i historii, jeśli jesteś już na miejscu.

5. Plan finansowy

Twój biznesplan nie jest kompletny bez prognozy finansowej. Powiemy Ci, co należy uwzględnić w planie finansowym, ale na pewno będziesz chciał zacząć od prognozy sprzedaży, rachunku przepływów pieniężnych, rachunku zysków i strat (zwanego również rachunkiem zysków i strat) oraz bilansu.

6. Załącznik

Jeśli potrzebujesz więcej miejsca na zdjęcia produktów lub dodatkowe informacje, skorzystaj z załącznika, aby uzyskać te szczegóły.

W kolejnych sekcjach tego artykułu, zanurkuję w szczegóły każdej sekcji Twojego biznesplanu i skupię się na zbudowaniu takiego, który inwestorzy i kredytodawcy będą chcieli przeczytać.

3 zasady, które ułatwiają planowanie biznesowe:

Zanim zaczniesz z biznesplanem, porozmawiajmy o kilku „zasadach”, które ułatwią cały proces planowania biznesowego. Celem jest, aby uzyskać swój biznes plan zrobić, aby można było skupić się na budowaniu swojej firmy.

1. Trzymaj go krótko

Plany biznesowe powinny być krótkie i zwięzłe.

Uzasadnienie tego jest dwojakie:

  1. Po pierwsze, chcesz, aby twój biznesplan został przeczytany (i nikt nie będzie czytał 100-stronicowego, a nawet 40-stronicowego biznesplanu).
  2. Po drugie, biznesplan powinien być narzędziem, którego używa się do prowadzenia i rozwijania firmy, czymś, co z czasem będzie nadal używane i udoskonalane. Zbyt długi biznesplan to ogromny kłopot z jego rewizją – masz niemalże gwarancję, że zostanie on przeniesiony do szuflady biurka i nigdy więcej nie będzie można go zobaczyć.

2. Poznaj swoich odbiorców

Napisz swój plan używając języka, który będzie zrozumiały dla Twoich odbiorców.

Na przykład, jeśli Twoja firma opracowuje skomplikowany proces naukowy, ale Twoi potencjalni inwestorzy nie są naukowcami, unikaj żargonu lub akronimów, które nie będą znane.

Zamiast tego:

„Nasza zgłoszona do opatentowania technologia jest jednoprzewodowym dodatkiem do istniejących konfiguracji bCPAP. Po podłączeniu do konfiguracji bCPAP, nasz produkt zapewnia nieinwazyjną wentylację dwuciśnieniową”.

Napisz to:

„Nasz zgłoszony do opatentowania produkt jest urządzeniem bez mocy, łatwym w obsłudze, które zastępuje tradycyjne respiratory stosowane w szpitalach za 1/100 kosztów”.

Pomóż swoim inwestorom i zachowaj prostotę i bezpośredniość w wyjaśnianiu swojego produktu, używając terminów, które każdy może zrozumieć. Zawsze możesz skorzystać z załącznika do swojego planu, aby w razie potrzeby dostarczyć pełną specyfikację.

Nie daj się zastraszyć

Czy wiesz, że zdecydowana większość właścicieli firm i przedsiębiorców nie jest ekspertami biznesowymi? Nie mają dyplomów MBA ani dyplomów księgowych. Uczą się w miarę upływu czasu i znajdują narzędzia i zasoby, które mogą im pomóc.

Pisanie biznesplanu może wydawać się dużą przeszkodą, ale nie musi być. Znasz się na swoim biznesie – jesteś jego ekspertem. Tylko z tego powodu napisanie biznesplanu, a następnie wykorzystanie planu rozwoju nie będzie tak dużym wyzwaniem, jak Ci się wydaje.

I nie musisz zaczynać od pełnego, szczegółowego biznesplanu, który mam zamiar tutaj opisać. W rzeczywistości o wiele łatwiej jest zacząć od prostego, jednostronicowego biznes planu – który nazywamy Lean Plan – a następnie wrócić i zbudować nieco dłuższy, bardziej szczegółowy biznesplan później.

Co należy uwzględnić w biznesplanie

Reszta tego artykułu zagłębia się w specyfikę tego, co powinieneś zawrzeć w swoim biznesplanie, co powinieneś pominąć, krytyczne prognozy finansowe oraz linki do dodatkowych zasobów, które mogą pomóc w uruchomieniu twojego planu.

Streszczenie

Streszczenie Twojego biznesplanu przedstawia Twoją firmę, wyjaśnia co robisz i przedstawia to, czego szukasz od swoich czytelników. Strukturalnie, jest to pierwszy rozdział biznesplanu. I choć jest to pierwsza rzecz, którą ludzie przeczytają, generalnie radzę napisać go jako ostatni.

Dlaczego? Ponieważ kiedy już poznasz szczegóły swojej działalności wewnątrz i na zewnątrz, będziesz lepiej przygotowany do napisania streszczenia. Przecież ten dział to podsumowanie wszystkiego innego, o czym będziesz pisał.

W idealnym przypadku, streszczenie może działać jako samodzielny dokument, który obejmuje najważniejsze elementy Twojego szczegółowego planu. W rzeczywistości, bardzo często zdarza się, że inwestorzy pytają tylko o streszczenie, kiedy oceniają Twoją firmę. Jeśli podoba im się to, co widzą w streszczeniu, często otrzymują prośbę o kompletny plan, prezentację i bardziej szczegółowe informacje finansowe.

Ponieważ streszczenie jest tak krytycznym elementem planu biznesowego, należy się upewnić, że jest ono tak jasne i zwięzłe, jak to tylko możliwe. Obejmij najważniejsze elementy swojej działalności, ale nie wdawaj się w szczegóły. W idealnej sytuacji, streszczenie będzie miało maksymalnie jedną lub dwie strony, zaprojektowane tak, aby można je było szybko przeczytać, co wzbudzi zainteresowanie i sprawi, że inwestorzy będą chcieli dowiedzieć się więcej.

Najważniejsze elementy zwycięskiego podsumowania:

Jedno zdanie podsumowania biznesowego

Na górze strony, tuż pod nazwą Twojej firmy, umieść jedno zdanie przeglądu swojej działalności, które podsumuje istotę tego, co robisz.

Może to być tagline, ale często jest bardziej efektywny, jeśli zdanie opisuje to, co rzeczywiście robi Twoja firma. Jest to również znana jako Twoja propozycja wartości.

Problem

W jednym lub dwóch zdaniach, podsumuj problem, który rozwiązujesz na rynku. Każda firma rozwiązuje problem dla swoich klientów i zaspokaja potrzebę na rynku.

Rozwiązanie

To jest twój produkt lub usługa. W jaki sposób rozwiązujecie Państwo problem, który zidentyfikowaliście na rynku?

Rynek docelowy

Kim jest Twój rynek docelowy, czy Twój idealny klient? Ile ich tam jest? Ważne jest, aby być tu konkretnym.

Jeśli jesteś firmą obuwniczą, nie kierujesz się „wszystkimi” tylko dlatego, że wszyscy mają stopy. Najprawdopodobniej skupiasz się na konkretnym segmencie rynku, takim jak „świadomi stylu mężczyźni” lub „biegacze”. Ułatwi to Państwu ukierunkowanie działań marketingowych i sprzedażowych oraz przyciągnie rodzaje klientów, którzy najprawdopodobniej będą kupować od Państwa.

Konkurencja

Jak twój rynek docelowy rozwiązuje dziś ich problem? Czy na rynku istnieją alternatywy lub substytuty?

Każda firma ma jakąś formę konkurencji i bardzo ważne jest, aby w swoim podsumowaniu przedstawić ogólny zarys sytuacji.

Przegląd firmy i zespołu

Przedstaw krótki przegląd swojego zespołu oraz krótkie wyjaśnienie, dlaczego Ty i Twój zespół jesteście odpowiednimi ludźmi do wprowadzenia Twojego pomysłu na rynek.

Inwestorzy przykładają ogromną wagę do zespołu – nawet bardziej niż do pomysłu – ponieważ nawet świetny pomysł, aby mógł zostać zrealizowany, wymaga doskonałej realizacji.

Podsumowanie finansowe

Podkreśl kluczowe aspekty swojego planu finansowego, najlepiej za pomocą wykresu, który pokazuje planowaną sprzedaż, wydatki i rentowność.

Jeśli Twój model biznesowy (tzn. sposób, w jaki zarabiasz pieniądze) wymaga dodatkowych wyjaśnień, to właśnie tam powinieneś to zrobić.

Wymagania dotyczące finansowania

Jeśli piszesz biznes plan w celu uzyskania kredytu bankowego lub ponieważ prosisz aniołów inwestorów lub inwestorów typu venture capital o finansowanie, musisz zawrzeć w streszczeniu szczegółowe informacje o tym, czego potrzebujesz.

Nie ma potrzeby dołączania warunków potencjalnej inwestycji, ponieważ zawsze będą one później negocjowane. Zamiast tego, po prostu dołącz krótkie oświadczenie wskazujące, ile pieniędzy potrzebujesz zebrać.

Kamienie milowe i trakcja

Ostatnim kluczowym elementem streszczenia, który inwestorzy będą chcieli zobaczyć, jest postęp, jaki poczyniliście Państwo do tej pory i przyszłe kamienie milowe, które zamierzacie osiągnąć. Jeśli możesz pokazać, że Twoi potencjalni klienci są już zainteresowani – lub być może już kupują – Twój produkt lub usługę, to jest to świetne, aby podkreślić.

Możesz pominąć streszczenie (lub znacznie ograniczyć jego zakres), jeśli piszesz wewnętrzny biznesplan, który jest czysto strategicznym przewodnikiem dla Twojej firmy. W takim przypadku możesz zrezygnować ze szczegółów dotyczących zespołu zarządzającego, wymogów finansowych i trakcji, a zamiast tego potraktować streszczenie jako przegląd kierunku strategicznego firmy, aby zapewnić, że wszyscy członkowie zespołu znajdują się na tej samej stronie.

One comment

  1. Kluczową metodą osiągnięcia wzrostów optymalizowanej witryny jest opracowywanie treści, które angażują użytkownika i rozwiązują jego problemy przy użyciu produktów dostępnych w optymalizowanym sklepie. https://bit.ly/36tfUuv

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*

code